Zjednodušené podlimitní řízeníDalším ze zadávacích řízení je tzv. zjednodušené podlimitní řízení. Toto řízení je mezi zadavateli velmi oblíbené pro svou rychlost a pro volnější podmínky. Zjednodušené podlimitní řízení však smí zadavatelé použít pouze při zadávání podlimitních veřejných zakázek na služby a dodávky.
U veřejných zakázek na stavební práce je použití tohoto druhu zadávacího řízení omezeno pouze na stavební zakázky s předpokládanou hodnotou do 20 mil. Kč bez DPH (§ 25 zákona).
Dalším výrazným omezením je to, že jej smí využít výhradně veřejný zadavatel. Jedná se o přímou výzvu nejméně pěti zájemcům, které zadavatel obesílá. Tuto výzvu je však také nutné po dobu trvání lhůty pro podání nabídek zveřejnit a umožnit účast např. i jiným uchazečům, přestože nebyli mezi původně obeslanými. V tomto zadávacím řízení je lhůta pro podání nabídek v minimálním počtu 15 dnů.
Zadavatel nesmí opakovaně vyzývat stejný okruh zájemců, pokud to nelze objektivně zdůvodnit předmětem plnění veřejné zakázky nebo zvláštními okolnostmi.
Jinak řečeno:
Poskytování zadávací dokumentace, podávání nabídek dodavateli, které zadavatel nevyzval k podání nabídek – zjednodušené podlimitní řízení Podle § 38 odst. 1 a 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), ve zjednodušeném podlimitním řízení vyzývá veřejný zadavatel písemnou výzvou nejméně 5 zájemců k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace, přičemž písemnou výzvu je zadavatel povinen uveřejnit vhodným způsobem po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek. Písemná výzva musí mj. obsahovat zadávací dokumentaci nebo podmínky přístupu či poskytnutí zadávací dokumentace podle § 48 zákona.
Podle § 48 odst. 1 zákona neposkytne-li zadavatel v otevřeném řízení nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení neomezený a dálkový přístup k zadávací dokumentaci, předá či zašle zadávací dokumentaci v listinné či elektronické podobě dodavateli v otevřeném řízení do 6 dnů a ve zjednodušeném podlimitním řízení do 2 dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele (viz § 48 odst. 2 zákona).
S ohledem na výše citovaná ustanovení zákona a základní zásady postupu zadavatele stanovené v § 6 zákona (transparentnost, rovné zacházení, zákaz diskriminace) lze konstatovat, že každý dodavatel má právo účastnit se zadávacího řízení (tj. i zjednodušeného podlimitního řízení). Vzhledem k obligatornímu obsahu výzvy k podání nabídek (§ 38 odst. 4 zákona) a povinnosti zadavatele uveřejnit tuto výzvu vhodným způsobem po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek, má každý dodavatel (tedy nejen ti dodavatelé, kteří byli zadavatelem vyzváni k podání nabídky) možnost získat informace o poskytování zadávací dokumentace, a tudíž má i právo o zadávací dokumentaci požádat. Zadavatel má pak povinnost příslušnému dodavateli zadávací dokumentaci poskytnout. Neposkytnutím zadávací dokumentace by zadavatel v rozporu se zákonem nenaplnil zásadu rovného zacházení vůči dodavateli, který má zájem podat nabídku ve zjednodušeném podlimitním řízení, přestože mu nebyla zaslána písemná výzva k podání nabídky. Zadavatel rovněž nemůže odmítnout nabídku dodavatele pouze z důvodu, že nebyl vyzván k jejímu podání. V opačném případě by se jednalo o nedovolenou diskriminaci. V této souvislosti lze odkázat např. na rozhodnutí č. j. S312/2007/VZ-23287/2007/530/Va ze dne 19.12.2007, které nabylo právní moci dne 11.1.2008 (viz
http://www.compet.cz).
V této souvislosti Úřad poznamenává, že ani podání nabídky bez předchozího vyzvednutí zadávací dokumentace nijak nenarušuje základní zásady zadávacího řízení nebo hospodářskou soutěž, přičemž účelem poskytování zadávací dokumentace není omezování soutěžního prostředí. Zadávací dokumentace je sice důležitým pramenem pro řádné zpracování nabídky, avšak její vyzvednutí či nevyzvednutí nemusí mít žádný vliv na kvalitu podané nabídky. Nejvhodnější nabídku může předložit právě dodavatel, který si zadávací dokumentaci nevyzvedl a získal ji jiným způsobem (např. předáním mezi mateřskou a dceřinou společností, nebo si zadávací dokumentaci vyzvedla fyzická osoba-podnikatel, která je zároveň statutárním orgánem obchodní společnosti, a nabídku se rozhodne předložit za obchodní společnost). V těchto případech by mohlo být také namítáno zbytečné a neúměrné ekonomické zatěžování dodavatelů co do výše úhrady nákladů za pořízení zadávací dokumentace. Zadavatel tedy není oprávněn vyřadit nabídky dodavatelů, kteří zadavatele nepožádali o poskytnutí zadávací dokumentace nebo si zadávací dokumentaci nevyzvedli.
Při kontrole úplnosti nabídek při otevírání obálek a při posouzení nabídek z hlediska splnění zákonných požadavků a požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách však zadavatel posuzuje soulad každé předložené nabídky se zákonem i zadávací dokumentací, přičemž při nesplnění některé ze zákonných nebo zadavatelem stanovených podmínek je nabídka vyřazena a příslušný uchazeč vyloučen z účasti v zadávacím řízení (viz § 71 zákona a § 76 zákona).